söndag 7 september 2008

Äntligen lite skapat

Har varit så dålig på att uppdatera bloggen men nu har jag lite nysytt.

Äntligen fick jag till och, med snedslå alltså. Det har tagit lite tid men börjar bli lite mer vän med den nu.

Om själva sömnaden finns väl inte så mycket att säga, kanta fickan, kanta själva haklappen och sedan kanta halsen och sy ihop snedslån till band. Klart!

+ den ser så somrig ut.
- är osäker på modellen. Får hitta något barn att testa den på.




Triss i klänningar
Klänning i grönt flodhästtyg från Ikea

Mönster: Eget med inspiration från en POPklänning. Denna är i storlen 50.
+ flodhästens ben blev en snygg halsringning . Gillar mönstret då dessa axelbanden är något bredare än till en annan klänning som inte vill sig för min del.
- saknar fortfarande knappar men det kommer väl sen någon gång. Måste justera mönstret lite men inget större.


Klänning i rosa


Mönstret: från senaste nummret av Ottobre nr 4/08. Har dock justerat det för att slippa kanta axelbanden för det lyckas jag inget bra med. Har därför breddat dem något och vändsytt dem med fodertyg.

+ Blev bättre så här än mitt första försök.

- är fortfarande inte helt nöjd med axelbanden. ska nog göra dem lite bredare för att kunna kanta dem och få till en accentfärg. Det hade nog piggat upp klänningen lite.

Turkos klänning med gult - ett rent monster

Jag gillar verkligen detta tyget från Stof och Stil.
Mönster: Från Ottobre 4/08
Sömnad: inte många rätt här inte. Kantningen med snedslå på överdelen var en mardröm, ser bättre ut på håll än när man har klänningen en armlängd ifrån. Axelbanden är så smala och så rundade att det absolut inte gick att få det bra alls.

+Gillar kombon med de gula kantbanden. Det ser bättre ut i verkligheten. En liten godisbit.
- Ett stort fett minus till axelbanden. De sänker verkligen hela klänningen.

Från början hade klänningen en fåll nertill, men då såg den så avhuggen ut. Den gula kanten ramar in mycket bättre tycker jag.

Var allt för denna helgen. Har en till på g... ska bara skaffa lite coola saker att sätta på den.

natti natti


Inga kommentarer: