söndag 12 oktober 2008

Ett, två, tre

saker har jag fått färdigt idag.
Först ut är min hjärtklänning, en första prototyp av en egen modell efter alla fina jag sett på andra bloggar. Till nästa gång så ska jag förlängaärmvingarna samt kanta dessa med snedslå istället, tror det blir snyggare.

Mönster: Ursprung för mönstret är förklädesklänningen från Babycool.
Tyger: Det röda med hjärtan är en stuv från lokala tyghandlaren. Vita hjärttyget är en gardinkappa som jag köpte på loppis i helgen.
Sömnad: Var egentligen inte så svårt när jag väl kom igång. Funderade ett tag på hur jag skulle få till ärmarna samt hur sprundet där bak skulle kantas men löste sig.

+ Den blev över förväntan, hittade ett bra tips på hur man kantar med snedslå på ett snyggt sätt hos ottopippi, testade det och gillade det.

Nummer 2


Ett par pösbyxor i det berömda flodhästtyget från IKEA. Saknar knappr för jag tycker att det verkar vara jättelånga axelband och kan sätta knapparna när någon skall använda dem.
Mönster: E Gunter
Sömnad: Läs beskrivningen i ordning så undviks misstag. Jag gjorde ett par och fler blev det. Men sen blev de klara.
+ har länge sneglat på mönstret och det var som ett begär, jag måste bara sy ett par såna. Nu är det gjort :D
- Skulle vara alla misstagen som hopade sig på just dessa byxor.

Nummer 3


Bidde en omlottblus/skjorta.
Mönster: Från E Gunter den svenska utgåvan något omarbetad. Finns i detta utförandet i nya danska upplagan. Storlek 62. Denna har 3/4ärm
Tyg: Från stoff och stil, snedslå från den lokala handlaren.
Sömnad: Helst ska allt bli klart med en gång, fick dejta sprättaren nån gång för det blivit veck på ärmsömmen. Försöket till hålet där knytbandet skulle gå igenom är allt annat än snyggt. Svårt att få till kanter när innersömmarna är overlockade.

Allt för mig denna helg, UFO:na på strykbrädan är inte slut än. Har fått göra en egen matematisk ekvation för att minska den. Sy klart 2 saker och jag får klippa till en ny sak. För att inte tygförrådet skall bli överdrivet här hemma så gäller det att använda det man köpt me. Sy 3 saker och jag får köpa 1 meter till. Skulle jag liksom få för mig att sy gardiner eller något annat som kräver flera meter tyg så får jag köpa tyg till det ändå. Eftersom tygaffären här har haft bra stuvbitar så får alla såna gå för 1 meter likaså loppisfynd. Efter helgens IKEAbesök så fick jag med mig ett antal meter hem :D så nu måste det sys mer :D

Inga kommentarer: