söndag 12 oktober 2008

Pimning av sy/datarumet

Jag har varit betydligt mer flitig än va bloggen visar. Har äntligen gjort om lite i vårt datarum så nu har jag ett eget sybord. Jippie båda maskinerna får plats och även lite förvaring till sybehör.

Har länge varit lite småirriterad över att strykbordsöverdaget inte riktigt suttit fast ordentligt, så då tänkte jag sy ett som inte åker av så lätt. Hittade en bit resår till en bra peng så tänkte jag att något tyg ska jag nog få tag i. Var på väg att sätta saxen i ett men så hittade jag detta turkosa med orange cirklar på. Ett fynd på gardinavelningen, 2 stora längder för 29 kronor. Sagt och gjort, tog en fleecefilt, vek den dubbel och la den på strykbrädan och klippte runt om. Fleecebiten la jag sendan på tyget 8 cm till fåll och resårkant. sydde sedan en smal resårkant och drog igenom 0,5cm bred resår. Tips är att dra resåren från 2 håll - det var riktigt svårt att bara dra runt den ett varv så fick göra ett extra hål för att ens kunna få till det.

En annan sak som stört mig är fönstret, inte alls varit tilltalande. Har haft en gardinlängd i fönstret för det inte har fått plats mer. Men nu fick det bli en matchande gardin.


Mätte och hade mig för att den inte skulle bli för lång, nu i efterhand så ser den nästan för kort ut :/ Men men, nu har jag iaf något att gå efter till nästa gardin, måste ju ha något inför julen. Sömnaden blev lättare än först planerat hade tänkt fålla alla kanter men när jag skulle klippa till biten så visade det sig att den färdiga gardinen var 3 cm bredare än vad jag mätt till så jag tog den rakt av och sydde bara hällorna och fållen högst upp. KLART! Sen fick fönstret lite nya blommor me efter besöket på IKEA i helgen. Börjar se hemtrvligt ut här inne nu.

Inga kommentarer: