måndag 13 april 2009

Kökspyssel

Vill få till mer plats för återvinningskärl i köket hur nu det ska gå till. För att undanröja alla platspåsar som vi förvarat under diskbänken i en sån där IKEA-behållare för påsar så sydde jag helt enkelt en som kan vara framme.

Material: Blommigt tyg köpt för längesedan på Jysk, Rosa från gömmorna, resår? och tryckknapp från stoff och stil.

Mönster: Modellen har jag sett hemma hos min kompis. Höftade den mot mitt ben och knåpade sedan ihop ett eget mönster. Klippte en bit som var 55*65 cm. Haken är ca 8*15cm. Resårbitarna 25 cm långa.

Sömnad: Vek dubbel, långsida mot långsida och sydde ihop på Overlock. Kantade sedan uppe och nere på tuben med en overlockkant. Vek ner 4 cm, vek in OL-kanten och sydde sedan en kanal, lämnade några cm öppning för att få in resåren.
Vek hakens långsida mot långsida, vände tuben ut och in. Kantade runt om och sydde sedan fast ena delen på tuben. Den andra är fri och allt knäpps ihop med en tryckknapp.

Plus: Nu är det mer plats under vasken, lätt att tvätta när det behövs.

Minus: Sydde fast haken dubbel, vilket gjorde att jag inte fick plats med tryckknappen. Så sprättaren fick åka fram. Annars är jag toppennöjd.

2 kommentarer:

Sjöormen sa...

Vade avancerat! Jag har bara resår upptill och nertill... Men funderar på att tvätta den :P

Sandra -Vildkatten sa...

Nepp, inget avancerat alls. Är beskrivningen komplicerad??