torsdag 7 maj 2009

Filt till vagnen

Har gett mig in på att sy en filt till barnvagnen. Tycker att en svart vagn med mönster kräver lite mer än gulliga babyfiltar med små nallar på.


Passar bra till vagnen. Även bäddsetet är egensytt i
vagnen för att tuffa till den lite.

Nu gav jag mig inte på det lättaste tyget att sy i för motivet är inte speciellt rakt, men jag har kämpat friskt för att de inte ska gå åt alla håll alla elefanterna.

Material:
Framsidan är Stoff och stils elefanter och baksidan är i röd velour, även den från stoff och stil.
Sömnad: Måtten är om jag inte missminner mig runt 80*90cm och filten är vändsydd. Runt filten har jag testat våffelsöm för första gången.
Plus: Det blev en filt tillslut som nog är lagom varm tills dess den ska användas.
Minus: Elefanternas sneda gång. Våffelsömmen som på ena sidan är väldigt ojämn, funderar starkt på att göra om den en dag men orkar inte idag. Lite ojämn i kanterna med.

Slutsatsen är att den fyller sin funktion och tyghögen här hemma minskade så då måste jag väl snart beställa nytt igen :P både vit och röd velour slut. Är det lättare att sy en filt i Jofotex tyger med tanke på att de är tjockare i kvaliten? Funderar nämligen på att göra en röd elefantfilt även i det tyget. Fast en lila hade inte varit fel... money money money...

Inga kommentarer: