söndag 17 maj 2009

Kökspyssel del 2

Har lite ont om plats under vasken att få plats med diskmedlet till diskmaskinen så att det dessutom är lättåtkomligt. En tid nu har vi haft en flätad kruka ovanpå maskinen men krukan var så liten så min tanke har varit att göra en egen kruka som dessutom tål att åka i golvet om det är så.
Den är i samma färgställning som påstuben som hänger precis nedanför.

Material: Blommigt yttertyg från Jysk, rosa foder från ett syprojekt i 8:an (ännu ej klart :P) mellanlägg från lokala tygaffären.

Mönster: Ett sytipsblad från IKEA. För att göra en egen korg kan man använda följande formel LÄNGD=3,14*DIAMETERN-4CM
Höjden kan man ju lätt välja efter vad korgen ska användas till. Men jag tycker att det är snyggt om man räknar med att kunna vika ner kanten en bit också.

Sömnad: Började med att stryka fast ett mellanlägg på yttertyget. Sydde ihop de båda kantbitarna till 2 tuber. Sedan la jag de båda tuberna räta mot räta i varandra och sydde ihop ovansidan. Sedan vek jag ut den inre tuben så att båda tuberna hade avigsidan ut. Sydde fast respektive botten på tuberna men sparade ca 5 cm på den ena så jag kunde vända korgen. Sydde ihop botten för hand och avslutade med en stickning på den övre kanten.

Plus: Får plats med hur många diskmedelstabletter som helst.

Minus: Mellanlägget var lite i styvaste laget kanske. Men det verkar som det funkar bra i alla fall.

1 kommentar:

Sjöormen sa...

Vilken snygg!
Du känner inte för att sy en till mig också? Som kan passa i ett vitt och grönt kök? :-)